Hogy miért nem születtek még jobb magyar eredmények? Higgyék el, nem lehetünk elégedetlenek, sőt! De az imént feltett költői kérdésre a választ nem a magyar versenyzők felkészületlenségében, technikai gondjaiban vagy navigációs hibáiban kell keresni. Az igazságot talán csak Etienne Lavigne, a versenyt szervező A.S.O. cég vezetője, a verseny főszervezője tudja.
Történt, hogy a 12. szakaszon a mezőny nagy része még a szelektíven volt, amikor a Lavigne a 175. km-nél kiterelte a mezőnyt. Ugyan még órák voltak hátra sötétedésig, de a szervezők a francia motoros előző heti eltévedése és halála után már rettegtek a sötétedéstől, így hiába jelezte többek között Palik László is, hogy folytatni szeretné a szakaszt, nem tehette meg.
Az összes hasonlóan járt versenyző a napi leggyengébb időt, plusz két óra büntetést kapott. Ezzel Palik visszacsúszott az összetett 12. helyére. Ám Szalay a döntéssel nem volt elégedett: „versenyzőtársaimmal együtt megreklamáltam a verseny zsűrijénél a döntésüket, miszerint összesen egy óra büntetést kaptak azok a versenyzők, akik nem fejezték be a tegnapi szakaszt, hanem a 175. km-nél lejöttek a pályáról – nyilatkozta Szalay Balázs. - Igazságtalannak és a Dakar szellemével ellentétesnek tartottuk, hogy ezen döntésük azokat a versenyzőket juttassa előnyhöz, akik nem küzdenek meg azért, hogy egy szakaszt teljesen befejezzenek.”
Reklamálásuknak helyt adott a szervező A.S.O. cég – amelynek közép-európai képviselője éppen Szalay Balázs – és újabb 10 óra büntetést szabott ki azokra a versenyzőkre, akiknek nem volt lehetőségük befejezni a szakaszt. Palik így újabb kilenc helyet csúszott vissza, és a 21. pozícióban végzett. A büntetést megkapta Palik T4-es versenykamionja is, amely így a három helyet veszített és a tizedik lett. A döntés ellen fellebbezett a nissanos páros, de kérelmüket elutasították.
Szalaynak egyébként nem ez volt az első beadványa az idei versenyen. Még a küzdelem első hetében kaptak több órás időbüntetést, amelyet azonban utólag eltörölt a versenyigazgatóság.
Palik László egyelőre nem nyilatkozott az ügyről, ám Szaller Zoltán, a kamion sofőrje elmondta: egyelőre egyáltalán nem tud örülni annak, hogy magyar indulóként ő érte el minden idők legjobb dakaros helyezését, ugyanis mérhetetlenül dühös a történtek miatt. Érdemes megemlíteni, hogy a viadal első két éjszakáján Szaller gyakorlatilag nem aludt, ugyanis éppen Szalayék elromlott versenykamionját szerelte.
Az elmúlt két hétben közel 6 000 kilométer szelektívet teljesítettek a Dakar-rali indulói. A 10 000 km-es össztávot végül egy kivételével minden magyar egység teljesítette. Az autósoknál a Palik László – Darázsi Gábor duó egy Nissan volánjánál a 21. helyen végzett. Éppen mögöttük, a 22. helyen látta meg a kockás zászlót a Szalay Balázs – Bunkóczi László Opel Antara trió. A hazai tereprali szakág első embere Liszi László a nagyon dicséretes 52. helyen hozta be a gyengécske Mitsubishit, Fenesi József navigálásával. A hazai enduró motorozás kiemelkedő személyisége Dési János egyetlen magyar motorosként teljesítette a versenyt. A legjobb teljesítményt azonban a Szaller Zoltán – Pócsik László – Csitári Tibor összetételben induló kamionos legénység érte el egy MAN-nal. Ők az összetett tizedik helyén zártak.
1. | Coma | spanyol | KTM | 52:14:33 | 0:00 |
2. | Despres | francia | KTM | 53:40:11 | 1:25:38 |
3. | Fretigne | francia | Yamaha | 53:53:29 | 1:38:56 |
4. | Casteu | francia | KTM | 54:32:27 | 2:17:54 |
5. | Rodrigues | portugál | KTM | 54:36:44 | 2:22:11 |
…61. | Dési | magyar | KTM | 75:36:11 | 23:21:38 |
1. | De Villiers, Von Zitzewitz | Dél-Afrika, Németország | Volkswagen | 48:10:57 | 0:00:00 |
2. | Miller, Pitchford | Egyesült Államok, Dél-Afrika | Volkswagen | 48:19:56 | 0:08:59 |
3. | Gordon, Grider | Egyesült Államok | Hummer | 49:57:12 | 1:46:15 |
4. | Tollefsen, Evans | Norvégia, Nagy-Britannia | Nissan | 54:15:31 | 6:04:34 |
5. | Holowczyc, Fortin | Lengyelország, Belgium | Nissan | 54:48:46 | 6:37:49 |
…21. | Palik, Darázsi | Magyarország | Nissan | 75:33:16 | 27:22:19 |
…22. | Szalay, Bunkóczi | Magyarország | Opel | 77:32:24 | 29:21:27 |
…52. | Liszi, Fenesi | Magyarország | Mitsubishi |
119:38:41 | 71:27:52 |
1. | Kabirov, Belajev, Mokejev |
Oroszország |
KAMAZ |
49:34:46 |
0:00:00 | |
2. | Csagin, Sztarosztyin, Nyikolajev | Oroszország | KAMAZ | 49:38:25 | 0:03:39 |
|
3. | De Rooy, Colsoul, Van Melis | Hollandia, Belgium | GINAF | 50:34:42 | 0:56:17 | |
4. | Mardejev, Mizjukajev, Mardejev | Oroszország | KAMAZ | 56:21:16 | 6:42:51 | |
5. | Echter, Ruf, Klein | Németország | MAN | 56:54:27 | 7:16:02 | |
…10. | Szaller, Pócsik, Csitári | Magyarország | MAN | 70:01:47 | 20:23:22 |