Sebastian Vettel számomra 2008. szeptember 14-én bizonyította máig is a legtöbbet, akkor, mikor a - természetesen csak képletesen - ütött-kopott Toro Rossóval nemcsak az első rajthelyet szerezte meg Monzában, de 21 évesen és 74 naposan másnap a futamot is megnyerte. Az olasz istállónál azóta sem tudta senki megismételni ezt a bravúrt.
Innen viszont igazából egyenes út vezetett a csúcsra, mert a Red Bull nem habozott bevetni őt az első csapatban sem. Ő pedig újra és újra bizonyított. "A vezetési stílusa már akkor is óriási tehetségre utalt, bár eleinte kicsit nyers volt, mostanra viszont szépen letisztult" - mondta róla Adrian Newey, az osztrák istálló vezető mérnöke, aki a német előtt már világbajnok Formula-1-es autót rakott össze Ayrton Sennának, Alain Prostnak, Nigel Mansellnek és Mika Häkkinennek is.
"2009-ben és 2010-ben talán jogosan lehetett a szemére vetni, hogy néha túl meggondolatlan, ami nem egyszer balesetet is okozott, vagy mert jó helyzetben nem használt ki egy előzési lehetőséget. Szerintem sokan akkoriban azt gondolták róla, hogy ha nem az élről indult volna a versenyeken, nem is lett volna ennyire eredményes. Ma viszont már nem lehet ilyesmivel vádolni."
Vettel sikereinek alapja persze az, hogy olyan autó van alatta, amelynek technikai fölényével egyelőre nem tudnak mit kezdeni a riválisok, de ez semmit sem von le a 26 éves pilóta tehetségéből és érdemeiből. Az eddigi világbajnoki címei között volt izgalmas, és kevésbé izgalmas, sőt, kifejezetten unalmas, de az idei Indiai Nagydíj tökéletesen reprezentálta mindazt, ami miatt Vettel most ennyire sikeres lehet.
A nagy rivális Fernando Alonso - bármennyire is tartom őt a jelenlegi mezőny legkiforrottabb pilótájának - simán eltűnt a mezőnyben, amiről elsősorban talán nem is ő tehet, sokkal inkább csapata. A Ferrari évek óta elképesztő büdzsével sem tudja felvenni a versenyt a Red Bullal, és folyamatosan zsákutcába futó fejlesztésekkel teszi tönkre világbajnok-aspiráns spanyol pilótája idegeit. Meg persze a szurkolókéit.
"Azt hiszem sok szempontból tanulnunk kell az idei évből - mondta el a szinte már kötelező szezon végi beszédét Stefano Domenicali, a maranellóiak csapatfőnöke. - Tavaly meg tudtuk volna nyerni a vb-t, pedig nem a miénk volt a legjobb autó. Idén viszont a fejlesztésekkel sem haladtunk jól, és a gumikkal is rendre gondjaink voltak. Sebastian és a Red Bull viszont nem hibáztak."
A Mercedes is hasonló helyzetben van, a németek számára az év mindig jól indul, mindenki tele van reményekkel, aztán félúton kiderül, hogy már megint minden marad jövőre. A pénzügyi válságban lévő Lotus szezon végére atomjaira esett, és amit művelnek év végén a Ferrarihoz távozó világklasszis pilótájukkal, Kimi Räikkönennel, az már a botrányos kategóriába tartozik.
Mintha megsértődtek volna azért, mert a finn szeretett volna végre fizetést is kapni ígéretek helyett. Az elbaltázott gumitaktika Indiában pedig annyira amatőr hiba volt, hogy ezért máshol a komplett csapat felel. A McLaren 2013-as évéről pedig elég talán annyit mondani, hogy 16 futam alatt még a dobogóra sem sikerült valahogy feltuszkolni egyik pilótájukat, Jenson Buttont és Sergio Pérezt sem.
Szóval mielőtt azzal vádaskodunk, hogy Vettel egyeduralma unalmassá teszi a Formula-1-et, nem árt végiggondolnunk azt az utat, amin végigment, és azt a munkát, ami belefektetett, hogy itt tartson. Ő is, és a Red Bull is. Arról pedig végképp nem tehet, hogy rivális nélkül maradt. A negyedik világbajnoki cím teljesen megérdemelt, mert valóban ő és az RB9 volt idén (is) a legjobb.
Egy fejlesztésen alapuló technikai sportágban nem tisztességes azt hibáztatni, aki gondolkodik, fejleszt, és ezért a többiek előtt jár. És nem kell a Formula-1-et régóta nézni ahhoz, hogy az ember tudja, ez az időszak is véget fog érni egyszer. Mint ahogy a Williams-Renault és a Ferrari egyeduralma is csak megszakadt egyszer az utóbbi húsz év alatt.
"Nem volt ez egy könnyű szezon, mégha kívülről úgy is tűnt - mondta Vettel. - Nehéz volt nekem, mert el kellett fogadnom a tömeg fújolását, miközben semmi rosszat nem tettem. Erre csak a versenypályán tudtam válaszolni, ami büszkeséggel tölt el. Az embert bántja, ha nem olyan fogdtatásban van része, amire számít, de azt hiszem, megértettem, az emberek miért csinálták mindezt. Nem hibáztatom őket."
"Nyilván ha én is a McLarennek, a Ferrarinak, vagy egy másik tradicionális csapatnak szurkolnék, nekem sem tetszene, ha ugyanaz az ellenfél nyerne újra és újra. De rájöttem, hogy legfontosabb azoknak az embereknek a tisztelete, akiket ismerek, és akik ellen versenyzem. És úgy érzem, velük megvan ez a kölcsönös tisztelet. Még most is hihetetlen számomra, hogy egy ilyen erős mezőnyben, a világ legjobbjai között első lehetek."
2013-AS FORMULA-1-ES SZEZON | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leggyorsabb kör: Kimi Räikkönen (finn, Lotus), 60. kör: 1:27.679 perc
|
Nincs meglepetés, a Formula-1-es Indiai Nagydíjat a pole pozícióból induló Sebastian Vettel nyerte meg, és csapatával, a Red Bullal együtt a negyedik világbajnoki címét is megszerezte. A osztrák csapat még úgy is az élen...
Tovább a teljes cikkhez »
Sebastian Vettel vasárnap megnyerte az Indiai Nagydíjat, egyben megszerezte negyedik világbajnoki győzelemét is. A leintés után úgy ünnepelt, hogy a szabályok által tiltott módon kipörgette a kocsit a közönség előtt, amiért 25...
Tovább a teljes cikkhez »